Privátbanki számlanyitás a gyakorlatban
A privátbanki egyeztetések forgatókönyve azonban a valóságban nem a hollywoodi producerek és rendezők által ihletett álomvilágban zajlik, ahol a felek frappáns monológokat mormolnak egymás orra alá, miközben egy látványos szivarral vagy márkás whiskyvel a kezükben órákon át élvezik a luxust a felhőkarcolók legfelső szintjén.
Nem túl izgalmas, de óriási a tét
Őszintén szólva a privátbanki tanácsadások legtöbbje elég unalmas, sablonos és konzervatív. Ez pedig így van rendjén:
- Az egyeztetések során ugyanis olyan súlyú döntéseket kell meghozni a feleknek, ami alapvetően határozhatja meg a ügyfelek (és szeretteinek) jövőjét és egyúttal a szolgáltató profitábilis működését is.
- A tanácsadás ideje alatt tehát elsősorban a szakmai kérdésekre és csak másodsorban az ügyfélélményre helyezik a szolgáltatók a hangsúlyt.
Kiemelten igaz ez akkor, amikor egy potenciális privátbanki ügyfél és a szolgáltató első ízben találkozik személyesen egymással.
A privát bankár és a privátbanki ügyfél felé is elvárás, hogy felkészüllten érkezzen az első találkozóra.
Találkozás a privát bankárral
A gyakorlatban a számlanyitásig többlépcsős folyamat vezet, ami alatt a felek megismerik egymás elképzeléseit, igényeit és megfogalmazhatják egymással szembeni elvárásait. Szerencsés esetben – ha működik a kémia – megtörténik a szerződéskötés, megnyitásra kerül az ügyfélszámla és a korábbi megállapodás során megkezdődik az együttműködés.
5 kérdés amire választ várnak Öntől
A szakemberek az ügyfél teljes átvilágítására, a pénzügyi attitűd megállapítására és a kockázati preferencia felmérésére helyezik a kezdeti tárgyalások során a hangsúlyt. Éppen ezért érdemes előre felkészülnie és pontosan meghatároznia:
- Hogyan épül fel jelenlegi vagyona, pontosan milyen elemekből áll és melyik részével kapcsolatban számít a szolgáltató szakmai segítségére?
- Milyen portfólióépítési stratégia tűnik az Ön számára szimpatikusnak és mi az a kockázati szint, amit úgy érez, hogy képes vállalni a vagyonával kapcsolatban? A kockázatkerülő, a kiegyensúlyozott, netán az agresszív befektetői mentalitás áll Önhöz a legközelebb?
- Nyitott-e és ha igen, akkor milyen mértékben külföldi befektetésekkel, esetleg működő- vagy kockázati tőkebefektetésekkel színesíteni a portfólióját? Érintett-e, vagy érdeklődik-e offshore megoldások iránt?
- Jelenlegi vagyonának mekkora részét teszik ki az ingatlanok, ingóságok (például: műtárgyak) vagy nemesfémtartalékok (például: fizikai aranybefektetések)
- Van-e más privátbanki szolgáltatónál számlája? Ha igen, akkor milyen értékben és milyen vagyonelemekkel? (A szolgáltató kilétének felfedésére irányuló kérdés már elég indiszkrétnek számít, amit nyugodtan visszautasíthat!)
Amit Önnek kell ellenőriznie
A szolgáltatókhoz hasonlóan az Ön esetében is javasolt, hogy ellenőrizze jövőbeli partnerét, akinek véleményén vagy éppen döntésein vagyonának jövője múlhat. Az alábbi kérdéseket mindenképpen le kell tisztázni és írásban is rögzíteni szükséges a részleteket:
- Privátbanki tanácsadóként vagy vagyonkezelőként köt szerződést a szolgáltatóval? A kettő közötti jogi- és felelősségi kérdésekről ebben a bejegyzésben olvashat bővebben.
- Egyezik-e vagy kompatibilis-e a szolgáltató profitszerzésről, kockázatról és világról alkotott értékrendje az Önével? Ehhez kiváló támpontot nyújthat az „Így válasszon privátbanki szolgáltatót!” című bejegyzésünk, ahol 11 pontban bemutattuk a legfontosabb kérdéseket a témában.
+1 tipp a számlanyitáshoz
Legyen mindig őszinte! A hosszútávú sikerhez elengedhetetlen mindkét fél részéről a transzparencia. Ha szimpatikus egy szolgáltató, akkor játsszon teljesen nyílt lapokkal, különben a fals információ hatására akár jelentős anyagi veszteség is érheti. (például: túlzott kockázat vállalása miatt)
Ha nem szimpatikus egy szolgáltató (vagy annak tanácsadója), akkor se beszéljen mellé: közölje barátságosan negatív megérzéseit, álljon fel a tárgyalóasztaltól és keressen új lehetőséget.