Mi a különbség a private banking és a vagyonkezelés között?

Az exkluzív ügyfélkör kapcsán, olykor még néhány pénzügyi szakember is problémába ütközik, ha pontosan definiálni kell az egyes szolgáltatásokat.

A legkevésbé ismert pénzügyi témakörök az alábbiak:

Nincs ebben semmi meglepő sem, hiszen a multinacionális pénzügyi vállalatok tevékenysége már olyan széles spektrumon mozog, hogy elsősorban mindenki a saját szakterületére fókuszál.

Néha az alapvető fogalmak sem mennek

Sajnos az alapvető fogalmakat is összemossák néha a piaci szereplők, amire kiváló példát jelent a magas vagyonnal rendelkező ügyfelek számára nyújtott két legfontosabb tevékenység: a private banking és a vagyonkezelési szolgáltatás.

Mi a különbség a private banking és a vagyonkezelés között?

Vagyonkezelés vagy Private Banking? Van hasonlóság, de jogilag óriási a különbség!

Private banking vagy vagyonkezelés?

A privátbanki szolgáltatás és a vagyonkezelés fogalmát gyakran egymás szinonimájaként használják a piaci szereplők, természetesen helytelenül. A gyakorlatban ugyanis a vagyonkezelés egy sokkal szélesebb spektrumú tevékenységet jelent, aminek a privátbanki szolgáltatás csak egy része.

Közös vonás természetesen, hogy mindkét szolgáltatás exkluzív ügyfélkörnek szól, akiknek magas vagy extrém magas vagyontömeg áll rendelkezésükre.

Az 4 legfontosabb különbség

  • Ügyfélstátusz: Míg a privátbanki szolgáltatás nagyrészt a magánszemélyekre fókuszál, addig a vagyonkezelés természetes személyeket, egyesületeket, cégeket és vállalatokat is célcsoportnak tekint. A két tevékenység természetesen nem zárja ki egymást, tehát életszerű példa, hogy egy pénzügyi szolgáltató privátbanki ügyfelének céges vagyonát is kezeli, külön szerződés keretein belül.
  • Vagyon jellege: A privátbankárok feladata elsősorban az ügyfelek pénzügyeinek megtervezése. Ebbe beletartozik a bankszámlapénzek, a kötvények, a befektetési alapok, a részvények, a biztosítások és a likvid tőke menedzselése. A vagyonkezelés ennél sokkal tovább megy és az ügyfelek vagyonát holisztikus szemléletben kezeli: a pénzügyi termékeken túl tehát az ingatlanok, ingóságok és egyéb vagyonelemek bérbeadását, eladását, valamint megvásárlását is feladatának tekinti. A legmagasabb szinten pedig a Family Office Service intézményrendszere áll.

 

 

  • Felelősségi körök: A privátbanki szolgáltatás alapvetően egy tanácsadási forma, ahol a tapasztalt privátbankárok prezentálják a szakmailag releváns lehetőségeket és potenciális megoldásokat. A döntésért az anyagi felelősséget viszont minden esetben a privátbanki ügyfél viseli. Ezzel szemben a vagyonkezelésnél már osztott a felelősség a felek között, hiszen a vagyonkezelő egyénileg is döntést hozhat az ügyfélvagyon felett, a vagyonkezelési szerződésben leírt kritériumok figyelembevételével. Így a vagyonkezelőt a morális felelősségen túl, már anyagi felelősség is terheli.
  • Belépési limit: A privátbanki szolgáltatások legtöbbje néhány tízmillió forintos belépési limittől elérhető. Egyes vagyonkezelő cégek azonban ennél jóval magasabb, akár egymillió eurós követelményt is támaszthatnak az ügyfélkörrel szemben. Ebben a kérdésben nincs egységes konszenzus, ezt minden esetben a cégek határozzák meg tevékenységüknek és lehetőségeiknek megfelelően.