Így válasszon privátbanki szolgáltatót

Nehéz ügy, amire megéri rászánni az időt – így jellemezhető az a folyamatot, ami alatt egy privátbanki ügyfél megtalálja a számára ideális szolgáltatót.

A kezdeti nehézségekre fordított energia azonban később busásan megtérülhet, ha az ügyfél olyan privátbanki szolgáltatót képes találni, akivel hosszú távon is sikeresen tud együttműködni.

A kiválasztásnak minden esetben egyéni preferenciák alapján kell történnie. Ennek meghatározásához kívánunk segítséget nyújtani az alábbi felsorolással, ami a legfontosabb tényezőket tartalmazza.

Így válasszon privátbanki szolgáltatót

Kulcsfontosságú, hogy a privát bankár és a privátbanki ügyfél között meglegyen a kölcsönös szimpátia.

11 kulcsfontosságú tényező az új partner kiválasztásához

  • Az értékre fókuszáljon, ne az árra: Privátbanki szolgáltatójának vagy vagyonkezelőjének kiválasztásakor nem az ár, hanem a hozzáadott érték alapján érdemes döntenie. Hasonlóan az autóvásárláshoz, ahol egy kompakt, családi kombi árát sem hasonlítja össze sohasem egy felső kategóriás terepjáróéval. Az egyik legfontosabb kiválasztási szempont tehát az értékarányos szolgáltatási díj.
  • Ellenőrizze le a szolgáltatót: Jogi értelemben is járjon utána a szolgáltatónak. Ellenőrizze az alapítás dátumát, a cég- és tulajdonosi struktúrát és a vezető tisztségviselők szakmai előéletét is. Ezt már számos online platform segítségével, egyszerűen megteheti.
  • Értékrend összehasonlítása: A privátbanki ügyfelek és tanácsadóik közötti sikeres együttműködés elengedhetetlen feltétele, hogy a felek szakmai értékrendje megegyezzen egymással. Ennek hiányában nemcsak a siker maradhat el, de jelentős anyagi veszteség vagy jogi félreértés is kialakulhat. Jó példát jelent erre egy Y generációs „zöld” ügyfél vagy NextGen, akinek a potenciális hozam reményében egy konzervatív privát bankár olajtársaságok és vegyianyagkonszernek értékpapírjait akarja a figyelmébe ajánlani. (ennek ellenkezője is igaz lehet) Értékrendjét tehát, már az első személyes érdeklődés alkalmával érdemes összevetnie a szolgáltató elképzeléseivel.
  • Motiválható szolgáltatót válasszon: Olyan szerződést kössön, ami a lehető leginkább motiválja a privátbanki szolgáltatóját arra, hogy sikereket érjen el. A kizárólag fix díjstruktúrával dolgozó cégek ugyanis kevésbé érdekeltek a teljesítmény elérésében. (kivéve persze, ha a benchmark túlteljesítése esetén sikerdíjat kapnak) Kérdezzen rá bátran arra is, miként motiválja a cég a tanácsadókat. Erre a szokatlan kérdésre kapott első reakcióból és a válaszból is sokat leszűrhet.
  • Privátbanki tanácsadók ellenőrzése: Próbáljon meg utánajárni a cégnél dolgozó tanácsadók szakmai előéletének. A transzparenciára törekvő szolgáltatók többségének honlapján, akár fényképpel is elérhető a privátbanki üzletág dolgozóinak névsora. Fussa át a LinkedInen is, melyik tanácsadó mekkora szakmai tapasztalattal rendelkezik. Érdemes a fluktuáció mértékére is odafigyelni, hiszen frusztráló ügyfélként évente új tanácsadóval dolgozni.

 

 

  • Online platformok kérdése: Globális világunkban fontos szerepet töltenek be a modern, jól kezelhető online platformok. Jövőbeli ügyfélként Önnek is kulcsfontosságú kérdés lesz, hogy bármikor és bárhonnan képes legyen ellenőrizni vagyona aktuális állapotát. A szolgáltató mérete ebben az esetben nem mérvadó, hiszen egy kis vagyonkezelő cég is dolgozhat nemzetközileg elismert rendszerrel és egy multinacionális banki háttérrel rendelkező óriáscégnél is előfordulhat elavultabb technológia.
  • Szakmai díjak figyelembevétele: Ha egy szolgáltató teljesítményét az egész szakma a legjobbnak találta egy adott évben, az nagyon jó előjel lehet. A szakmai díjak esetén azonban feltétlenül ellenőrizze, hogy ki ítélte azt oda. Nagy különbség van ugyanis egy rangos nemzetközi díj és egy helyi újság által saját hatáskörben alapított elismerése között, amit a hirdetők között oszt ki a médium szubjektív érvek alapján.
  • Kérjen ajánlást más ügyfelektől: Amennyiben ismerősei között van olyan, aki vélhetően privátbanki ügyfél, akkor a tőle jött ajánlás is értékes lehet. Kérje el bátran személyes tanácsadójának elérhetőségét és vegye fel vele a kapcsolatot. Ügyeljen arra, hogy releváns ismerőst kérdezzen meg, hiszen ellenkező esetben számos kellemetlenség is érheti. Kiderülhet, hogy nagyobb vagyonnal rendelkezik vagy akár nagyon rossz tippet is kaphat, ami később veszteséggel járhat.
  • Szellemi műhely megléte: Amennyiben egy szolgáltatónál saját szellemi műhely működik, az óriási előnyt jelenthet Önnek ügyfélként. Ez ugyanis azt jelenti, hogy a külföldről kapott/szerzett információkat a hazai szempontok és sajátosságok figyelembevételével is még egyszer átgondolják a szakemberek és így döntenek a privátbanki stratégia kapcsán.. Ha szimpatikus egy szolgáltató, már az első egyeztetés alkalmával kérdezzen rá a szellemi műhelyre. Ha létezik ilyen, akkor olvassa el elemzéseiket, iratkozzon fel hírleveleikre vagy kövesse nyomon videóikat az ismert közösségi csatornákon.
  • Ügyeljen a megfelelő ügyfélszegmentációra: Próbáljon meg olyan szolgáltatót választani, ami az Önhöz hasonló ügyfelekre specializálódott. Magánemberként valószínűleg sokkal jobban érzi majd magát egy olyan privátbanki szolgáltatónál, amelynek rendezvényein kapcsolati tőkét építhet és az érdeklődési körébe tartozó emberekkel cserélhet tapasztalatot. Különösen igaz ez a külföldi szolgáltatókra, ahol a nyelvi és kulturális különbségeket is mérlegelnie kell.
  • A szolgáltató elhelyezkedése: A fejlett telekommunikáció ellenére érdemes olyan szolgáltatót választania, amit lakóhelyéről vagy tartózkodási helyéről könnyen elérhet személyesen is. A fejlődés dacára ugyanis számtalan olyan elintéznivalója lehet egy privátbanki ügyfélnek, amihez szükséges a személyes jelenlét. Ilyen lehet egy dokumentum aláírása vagy éppen egy magas diszkréciót igénylő kérdés tisztázása. Külföldi szolgáltató választása előtt mindenképpen gondolja át ezeket a tényezőket is.

A fentieken kívül további egyedi tényezőket is figyelembe kell vennie a pénzügyi szolgáltatója kiválasztásánál, ezek teljes felsorolása azonban bőven meghaladja e rövid összefoglaló kereteit. Iránymutatásnak és kiindulópontnak azonban kiválóan megfelel a fenti 11 pont.