A mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence – AI) korunk egyik legérdekesebb, legtöbb szakmai vitát kiváltó és legtöbb félreértést generáló témájának számít. Számtalan példát látni arra, hogy már maga a fogalom behatárolása is félreértést okoz.
Az egyik véglet, hogy túldimenzionálják az AI-t és a hollywood-i rendezők által a filmvásznon megálmodott emberszerű tudatként képzelik el az ügyfelek, aki mindenhol ott van és mindent lát. Nos, ez az álomvilág.
A fenti közösség ellentábora pedig legyint a mesterséges intelligenciára és meggyőződése, hogy Private Banking szolgáltatás kizárólag „hús/vér” privát bankár és privátbanki ügyfél között jöhet létre. Konzervatívan és közös bizalommal, ahogy az évszázadok óta történik a vagyonos ügyfelek esetében.
A valóságot és a jövőbeli realitásokat figyelembe véve mindkét tábornak félig van igaza (vagy félig téved).
A mindent uraló, felsőbbrendű mesterséges intelligencia megszületésére napjainkban ugyanis sem technikai háttér, sem emberi igény nem létezik. Tehát a hollywood-i science fiction valószínűleg sohasem fog életre kelni.
A privát bankárok és Private Banking ügyfelek többsége egyébként már most is használja a mesterséges intelligenciát a mindennapokban és a tanácsadás során, ráadásul úgy, hogy sokszor nem is tudnak róla.
Mesterséges intelligencia (ujjlenyomat-olvasó, arcfelismerő, retinaszkenner) segítségével oldják ugyanis fel a mobiltelefonjukat az időpont egyeztetéséhez, de a hazai nagybankok és privátbanki szolgáltatók elemzéseinek elkészítéséhez, adatgyűjtéseihez, kiértékeléséhez vagy akár kiküldéséhez és online marketingjéhez is segítségül hívják a szakemberek az AI-t.
Az a Private Banking ügyfél, aki használ FinTech alkalmazást is, az szinte biztosan találkozott már közvetlenül a mesterséges intelligenciával.
A legnagyobb félreértés tehát a fenti megállapításokra hivatkozva az, hogy a mesterséges intelligenciát nem egy nagy, egységes tudatként kell elképzelni, ahogy azt a filmvásznon látjuk, hanem akár többszáz kisebb-nagyobb szoftverként, alkalmazásként vagy gépként (hardver), amelyek komplex hálózata képes előnyüket nyújtani az ügyfeleknek és a privátbanki szolgáltatóknak is.
Sőt, maga a beszerzés sem korlátozódik feltétlenül a szolgáltatói oldalra. Az ügyfél is dönthet úgy, hogy segítségül hívja az AI-t a döntések meghozatalához, de akár egy privát bankár is fejlesztheti magát vagy bővítheti a szakmai tudását a mesterséges intelligencia segítségével.
A legizgalmasabb és legnagyobb eredménnyel kecsegtető AI kihívások természetesen szolgáltatói oldalon jelentkeznek, olyan területeken, amit még a legzseniálisabb emberi elme sem képes hatékonyan kiértékelni és elemezni.
Azonnal, akár egy banki alkalmazásból is lehívható elemzések, kimutatások és becslések, melyek real-time mutatják a Private Banking ügyfelek lehetőségeit. A portfólión elérhető várható hozam mértékét, a porfóliók kockázatát vagy éppen egyes jövőbeli események bekövetkezésének esélyét.
Ez az ügyfél és a tanácsadó számára is rengeteg segítséget nyújthat majd a jövőben a pénzügyi és befektetési döntések meghozatalához, viszont lesznek határai.
A mesterséges intelligenciának köszönhetően például kiválóan vizualizálható lesz egy komplex, a technikai és fundamentális paramétereket is real-time figyelemmel kisérő elemzés.
A felelősségteljes döntést viszont a jövőben is az a személy hozza meg, aki felel a portfólióért. Privátbanki tanácsadás esetén az ügyfél, vagyonkezelés esetén a vagyonkezelő, befektetési alapok esetében pedig a portfólió menedzser.
Private Banking ügyfelek esetében a klasszikus chatbotok nem valószínű, hogy nagy teret fognak nyerni. Éjjel-nappal az ügyfelek kérdéseire válaszoló chatbotok, vagy az informatikai rendszerek legfontosabb kérdéseiben segítséget nyújtó tanácsadók viszont itt is népszerűek lehetnek majd, hogy az ügyfelek 0-24-ben tudjanak kihez fordulni probléma esetén.
„Privát bankár vagy robot? – ki lesz a jövő tanácsadója” címmel már publikáltunk egy cikket a témában, amelyben részletesen bemutattuk, milyen területeken segítenek már napjainkban is a robo-advisorok a privátbanki szegmensben.
Ez a terület az ügyfél számára láthatatlan, közvetlen előnye ebből csak a szolgáltatóknak származik. Ügyfélprofilt építhet az adatokból, tranzakciókból és trendekből, ami segíthet például a megfelelő keresztértékesítési termékek kiválasztásában a tanácsadóknak. Ügyféloldalon közvetett előnyt jelenthet, hiszen hatékonyabbá teszi a tanácsadást és jó eséllyel több releváns alternatívát képes segítségével szállítani a privát bankár az ügyfélnek.
Az egyre nagyobb fókuszba kerülő kiberbiztonsági kérdéseket is kiválóan képes támogatni az AI, amely nemcsak a múltban megtörtént támadások ellen véd, hanem képes a potenciális későbbi támadásokra is felhívni a figyelmet, mivel folyamatosan monitoring alatt tartja a rendszert.
A mesterséges intelligencia tehát nem a Private Banking jövője, hanem már a jelene. Igaz még gyerekcipőben jár és használata sok esetben nem is tudatos a szolgáltatók, privát bankárok vagy ügyfelek részéről.
Jövőbeli felhasználása több fontos tényezőtől függ és az egyes szolgáltatók között emiatt majd jelentős fáziskésés is megfigyelhető lesz.
Hazánkban a magas bekerülési költségek miatt saját projektre kizárólag a TOP szolgáltatóknak lesz lehetősége az anyabankok finanszírozásában vagy ottani, retail projekthez csatlakozva. Míg a kisebb szolgáltatóknak valószínűleg külső technológiát kell majd igénybe venniük.
Mindkét megközelítést sikerre vihetik a hazai piac szereplői, hiszen a nagy szolgáltatók előnye az egyedi igények implementálásának a lehetőségében rejlik, míg a kisebb szolgáltatók a rugalmasság miatt kerülhetnek versenyelőnybe – amennyiben megfelelő szoftver vagy applikációportfóliót képesek maguk köré gyűjteni a nagyvilágból.