A FinTech hatása a Private Bankingre és a vagyonkezelésre
Speciális elemző algoritmus segítségével próbálják meg felkutatni a hét legjobb hozammal kecsegtető ajánlatait. Amíg a tőzsdei algoritmus technikai elemzéseket végez a múlt heti adatok segítségével, addig az OTC piacért felelős algoritmus a felhőben és a releváns vállalati szervereken található friss ajánlatokat fésüli át.
Hirtelen azonban az egyik privátbanki robot-tanácsadónál kisebb szoftverhiba lép fel, így a cyber-asszisztens rögvest értesíti a területért felelős vezetőt, hogy azonnali szoftverfrissítést kell elvégezni, ami előreláthatóan 267 másodpercet vesz majd igénybe.
Aggodalomra azonban semmi ok, hiszen a Robo-Advisor visszajelzi a rendszernek: 358 mp múlva kell csak felvennie a kapcsolatot új ügyféllel.
A FinTech a Private Banking szektorra is egyre nagyobb hatást gyakorol.
Elképesztő, de tényleg megvalósulhat
Ha arra gondol, hogy a fenti futurisztikus történet egy science fiction regényből származik, akkor nagyon meg fog lepődni, hiszen a rövid sztori sokkal inkább egy 2031-ben dolgozó vagyonkezelő csapat mindennapjait tárja a szemünk elé, minthogy kitaláció lenne.
Erre lehet legalábbis következtetni a FinTech szektor rohamos fejlődéséből, ami egyre nagyobb szeletet követel magának a lakossági-pénzügyi szolgáltatások virtuális tortájából.
Bekebelezheti-e a privátbanki szolgáltatást a FinTech?
A mintegy 800 éve kialakult privátbanki szolgáltatások értékrendjüket tekintve a legkonzervatívabb lakossági szolgáltatások közé tartoznak. Nyolc évszázados történelmük azonban azt mutatják, hogy évszázadról évszázadra képesek voltak megújulni és igazodni az új igényekhez és piaci kihívásokhoz.
A változás tehát biztosan bekövetkezik, annak ideje és mértéke azonban attól függ majd, milyen igényeket támasztanak a szolgáltatókkal és a piaccal szemben az új generációs privátbanki ügyfelek.
5 izgalmas téma, ami érdekes változást hozhat
- Digitális ügyfélélmény megjelenése: Hazai- és nemzetközi szinten is generációváltás előtt áll a Private Banking. A privátbanki ügyfelek, a privátbanki tanácsadók, és a vagyonkezelők esetében is exponenciálisan nő az Y generáció befolyása, ami gyökeresen megváltoztathatja a jövőben a szolgáltatást. Még inkább fókuszba kerülhet a digitális ügyfélélmény, ami korábban teljesen elképzelhetetlen volt, hisz a szegmens éppen a személyes kapcsolatokra épült. A friss generáció (NextGen) tehát a saját értékrendje alapján fogja újra definiálni az exkluzivitás fogalmát.
- Robo-advisorok térnyerése: Hosszú távon valószínűleg a privátbanki tanácsadók többségét is felválthatják majd a robot-tanácsadók, akik kalkulációk és elemzések millióit lesznek képesek elvégezni a másodperc törtrésze alatt, figyelembe véve a privátbanki ügyfelek pénzügyi attitűdjét és kockázati preferenciáját. Sőt, új ügyfeleknél akár pszichológiai vagy szociológiai tesztet is képesek lesznek készíteni, villámgyorsan feltérképezve ezzel az ügyfél igényeit, gondolkodásmódját, lehetőségeit és korlátait.
- Digital Family Office: A világ legexkluzívabb pénzügyi szolgáltatása a digitalizációnak köszönhetően egyre több vagyonos ügyfélnek lesz elérhető. Gyakorlatilag az összes privátbanki ügyfél személyre szabott virtuális asszisztenst kaphat majd, akiknek a feladatköre jóval túlmutat a pénzügyeken. Pénzügyi tervezésre, karriertervezésre, jogi ügyintézésre, ingatlanok- és ingóságokkal kapcsolatos ügyintézésre vagy akár járműflották komplex üzemeltetésére is képesek lehetnek majd az új cyber-asszisztensek.
- Előtérbe kerül a cyber-biztonság: Az összes pénzügyi szegmenshez hasonlóan a Private Banking esetében is előtérbe kerül az adatbiztonság kérdése, hiszen a dark webről a mostaninál is erőteljesebb és gyakoribb támadások várhatóak, amelyek a vagyonos ügyfelek adatait szeretnék majd megszerezni és azzal visszaélve (zsarolás, lopás) pénzhez jutni. A támadások visszaszorítására a jelenleginél sokkal szofisztikáltabb biztonsági rendszerekre és -folyamatokra lesz szükség.
- Globalizáció erősödése: A pénzügyi- és jogi harmonizációnak köszönhetően a hazai szolgáltatók is lehetőséget kapnak majd arra, hogy még több külföldi ügyfélre tegyenek szert. Ezzel párhuzamosan a külföldi szolgálatók is elkezdhetik majd magukhoz csábítani a hazai privátbanki ügyfélkört. A vagyonos ügyfelekért tehát nemzetközi porondon és elsődlegesen az online térben kell majd megharcolniuk egymással a szolgáltatóknak.