A FinTech hatása a Private Bankingre és a vagyonkezelésre

[2031.02.24. Budapest] Napsütéses, hűvös délelőtt. A privátbanki csapat tagjai és a portfólió menedzserek éppen a szokásos hétfő reggeli meetingjükre készülnek.

 

Speciális elemző algoritmus segítségével próbálják meg felkutatni a hét legjobb hozammal kecsegtető ajánlatait. Amíg a tőzsdei algoritmus technikai elemzéseket végez a múlt heti adatok segítségével, addig az OTC piacért felelős algoritmus a felhőben és a releváns vállalati szervereken található friss ajánlatokat fésüli át. 

Hirtelen azonban az egyik privátbanki robot-tanácsadónál kisebb szoftverhiba lép fel, így a cyber-asszisztens rögvest értesíti a területért felelős vezetőt, hogy azonnali szoftverfrissítést kell elvégezni, ami előreláthatóan 267 másodpercet vesz majd igénybe.

Aggodalomra azonban semmi ok, hiszen a Robo-Advisor visszajelzi a rendszernek: 358 mp múlva kell csak felvennie a kapcsolatot új ügyféllel.

A FinTech hatása a Private Bankingre és a vagyonkezelésre

A FinTech a Private Banking szektorra is egyre nagyobb hatást gyakorol.

Elképesztő, de tényleg megvalósulhat

Ha arra gondol, hogy a fenti futurisztikus történet egy science fiction regényből származik, akkor nagyon meg fog lepődni, hiszen a rövid sztori sokkal inkább egy 2031-ben dolgozó vagyonkezelő csapat mindennapjait tárja a szemünk elé, minthogy kitaláció lenne.

Erre lehet legalábbis következtetni a FinTech szektor rohamos fejlődéséből, ami egyre nagyobb szeletet követel magának a lakossági-pénzügyi szolgáltatások virtuális tortájából.

Bekebelezheti-e a privátbanki szolgáltatást a FinTech?

A mintegy 800 éve kialakult privátbanki szolgáltatások értékrendjüket tekintve a legkonzervatívabb lakossági szolgáltatások közé tartoznak. Nyolc évszázados történelmük azonban azt mutatják, hogy évszázadról évszázadra képesek voltak megújulni és igazodni az új igényekhez és piaci kihívásokhoz.

A változás tehát biztosan bekövetkezik, annak ideje és mértéke azonban attól függ majd, milyen igényeket támasztanak a szolgáltatókkal és a piaccal szemben az új generációs privátbanki ügyfelek.

 

 

5 izgalmas téma, ami érdekes változást hozhat

  1. Digitális ügyfélélmény megjelenése: Hazai- és nemzetközi szinten is generációváltás előtt áll a Private Banking. A privátbanki ügyfelek, a privátbanki tanácsadók, és a vagyonkezelők esetében is exponenciálisan nő az Y generáció befolyása, ami gyökeresen megváltoztathatja a jövőben a szolgáltatást. Még inkább fókuszba kerülhet a digitális ügyfélélmény, ami korábban teljesen elképzelhetetlen volt, hisz a szegmens éppen a személyes kapcsolatokra épült. A friss generáció (NextGen) tehát a saját értékrendje alapján fogja újra definiálni az exkluzivitás fogalmát.
  2. Robo-advisorok térnyerése: Hosszú távon valószínűleg a privátbanki tanácsadók többségét is felválthatják majd a robot-tanácsadók, akik kalkulációk és elemzések millióit lesznek képesek elvégezni a másodperc törtrésze alatt, figyelembe véve a privátbanki ügyfelek pénzügyi attitűdjét és kockázati preferenciáját. Sőt, új ügyfeleknél akár pszichológiai vagy szociológiai tesztet is képesek lesznek készíteni, villámgyorsan feltérképezve ezzel az ügyfél igényeit, gondolkodásmódját, lehetőségeit és korlátait.
  3. Digital Family Office: A világ legexkluzívabb pénzügyi szolgáltatása a digitalizációnak köszönhetően egyre több vagyonos ügyfélnek lesz elérhető. Gyakorlatilag az összes privátbanki ügyfél személyre szabott virtuális asszisztenst kaphat majd, akiknek a feladatköre jóval túlmutat a pénzügyeken. Pénzügyi tervezésre, karriertervezésre, jogi ügyintézésre, ingatlanok- és ingóságokkal kapcsolatos ügyintézésre vagy akár járműflották komplex üzemeltetésére is képesek lehetnek majd az új cyber-asszisztensek.
  4. Előtérbe kerül a cyber-biztonság: Az összes pénzügyi szegmenshez hasonlóan a Private Banking esetében is előtérbe kerül az adatbiztonság kérdése, hiszen a dark webről a mostaninál is erőteljesebb és gyakoribb támadások várhatóak, amelyek a vagyonos ügyfelek adatait szeretnék majd megszerezni és azzal visszaélve (zsarolás, lopás) pénzhez jutni. A támadások visszaszorítására a jelenleginél sokkal szofisztikáltabb biztonsági rendszerekre és -folyamatokra lesz szükség.
  5. Globalizáció erősödése: A pénzügyi- és jogi harmonizációnak köszönhetően a hazai szolgáltatók is lehetőséget kapnak majd arra, hogy még több külföldi ügyfélre tegyenek szert. Ezzel párhuzamosan a külföldi szolgálatók is elkezdhetik majd magukhoz csábítani a hazai privátbanki ügyfélkört. A vagyonos ügyfelekért tehát nemzetközi porondon és elsődlegesen az online térben kell majd megharcolniuk egymással a szolgáltatóknak.