A robotok villámgyorsak, precízek és bárhol bukkannak fel, maximalizálják a teljesítményt, miközben optimalizálják a költségeket. De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy egy robot kiválthassa egy privát bankár, portfólió menedzser vagy vagyonkezelő szakember munkáját?
A Private Banking szolgáltatók kapcsán téves az a megközelítés, amely a privát bankárok és a robottanácsadók közé egyenlőségjelet kíván tenni. Egy Robo-advisor feladata ugyanis jóval túlmutat az élménydús ügyfélkommunikáción, amit PR eszközként használhatnak fel a privátbanki szolgáltatók.
Optimális esetben egy robottanácsadó nemcsak a hatékony információáramlást biztosítja, hanem annak intelligens feldolgozását, azaz komplex vagyonkezelői munkát végez.
Mindezt idő-, földrajzi- és nyelvbéli korlátok nélkül - nem beszélve az automatizálás adta költséghatékonyságról (akár 0,15-0,35 százalékos éves díjjal, mint azt az USA-ban már láthatjuk egyes szolgáltatók esetében).
Jelenleg még nem létezik olyan robottanácsadó, ami a fenti futurisztikus kritériumokat – emberi beavatkozás nélkül – teljesíteni tudná. A Robo-advisorok tudása azonban jóval túlmutat azon a szinten, amit a legtöbb ügyfél elképzel magában. Íme néhány példa a gyakorlatból, ahol már a pénzügyi szakemberek segítségére vannak a robotok.
Szintén hasznos funkciónak bizonyulhat majd a robotok adóoptimalizáló tevékenysége, amire már a gyakorlatban is látunk jó példát.
Például a “tax-loss harvesting” lehetőségét, ahol a robot a veszteséges pozíciókban lévő értékpapírok eladásával csökkenti a fizetendő adóterheket. Az új évben pedig - élve a jogszabályok adta legális lehetőségekkel - ismét kiegyensúlyozza a portfóliót hasonló kockázatú és várható hozamú befektetési lehetőségekkel.
Robottanácsadó áltál végzett tax-loss harvesting tevékenységre 2020 tavaszán, egyelőre nem találunk privátbanki szolgáltatót az Európai Unióban.
A robototanácsadók 2020-ban, több mint 1 milliárd dollárnyi vagyont kezelnek világszerte. A szakértői becslések szerint mindez a következő 5 évben akár a meg is triplázódhat. Ugyanez mondható el az ügyfelek számáról, ami a jelenlegi 200 millió felhasználóról akár félmilliárdra is duzzadhat világszerte.
Private Banking szempontból elég beszédes, hogy az átlagos ügyfélvagyon bőven 10.000 dollár alatt van, tehát a vagyonosabb társadalmi réteget egyelőre nem tudta meggyőzni a szektor a robotok létjogosultságáról. Azonban valószínűsíthető, hogy a jövőben meredeken emelkedni fog az egy ügyfélre jutó kezelt vagyon a robo-advisorok piacán.
Ha Private Banking ügyfélként arra számít, hogy jelenlegi tanácsadója helyett egy high-tech drón, beszélő robot vagy hasonló informatikai eszköz fogadja majd Önt a privátbanki szolgáltatóknál, akkor valószínűleg csalódni fog.
A robotok ugyanis sokkal inkább a privát bankár munkáját fogják oly módon segíteni a jövőben, hogy a tanácsadás gyorsabbá, hatékonyabbá és sikeresebbé váljon, a portfólió hozama pedig a legmagasabb, kockázata ellenben a lehető legalacsonyabb legyen.
Hasonló trenddel lehet számolni a háttérben dolgozó vagyonkezelő szakemberek vagy portfólió menedzserek munkájának esetében is, ahol a pénzügyi tapasztalat és -intelligencia mellett egyre fontosabb szerepet fog betölteni az IT affinitás és -készség.
A robotok a többi iparághoz hasonlóan egyre fontosabb szerepet tölthetnek be a pénzügyi szektorban, köztük a Private Banking esetében is.
A robotok a privátbanki tanácsadás során nem fizikai formában fognak megjelenni, tehát klasszikus értelemben nem váltják majd le a privát bankárokat. A Robo-advisorok elsősorban a mid office és back office tevékenységet fogják oly módon támogatni, hogy megkönnyítsék, felgyorsítsák és hatékonyabbá tegyék a privát bankár munkáját.
A Private Banking ügyfelek előreláthatólag csak online fognak a robotokkal találkozni. Például adategyeztetésnél, ügyintézésnél, a befektetések teljesítményének ellenőrzésénél vagy a portfólió allokációjának optimalizálásánál.