Private Banking kilátások a 21. században

A privátbanki szolgáltatások történelme mintegy 8 évszázadra nyúlik vissza, ami folyamatos változásokból álló és fordulatokban igen gazdag időszak volt.

A XIII. század derekán kialakult kezdetleges vagyonkezelési modellekből született meg 800 év alatt az a privátbanki szolgáltatás, amit manapság professzionális pénzügyi tevékenységként ismerünk. 

A Private Banking pedig a jövőt tekintve is számtalan kihívást tartogat a szakértőknek és a vagyonos ügyfeleknek.

Private Banking kilátások a 21. században

A Private Banking tradícionális, konzervatívabb szolgáltatás, de folyamatosan változik és fejlődik, reagálva az ügyféligényekre.

6+1 privátbanki kihívás, ami válaszra vár

Előreláthatólag olyan komplex kihívások várnak a tanácsadókra és a privátbanki ügyfelekre a 21. században, mint soha korábban. Többségük pedig alapjában kérdőjelezheti meg az elmúlt évtizedekben kialakult szokásokat és tradíciókat a vagyonkezelés kapcsán, jelentősen kimozdítva ezzel komfortzónájukból az érintett feleket.

  • Felgyorsult globalizáció: A millenniumi évforduló óta exponenciális növekedést mutat a globalizáció térnyerése és ezzel párhuzamosan az országok és régiók közötti jogi harmonizáció megvalósulása. A közép-kelet európai ügyfelek számára ez külföldi szolgáltatók igénybevételének lehetőségét veti fel, ami akár jelentős konkurenciát is jelenthet a hazai szolgáltatók számára közép- vagy hosszútávon. Az ügyfelek részéről ez alapvetően előnyös, bár külföldi befektetés esetén számos többletkockázattal kell kalkulálni.
  • Gazdaságpolitikai fordulat az EU-ban: 2019 májusában Európa-szerte új képviselőket választottak a tagállamok polgárai. A politikai elemzők szerint ez számos kérdést felvet Brüsszel jövőbeli gazdaságpolitikájával kapcsolatban, hiszen a 2018-as tagállami választások tapasztalatait figyelembe véve egyre inkább úgy tűnik, hogy a „politikai unió” szimpatizánsai helyett, a „Nemzetek Európáját” támogató politikai pártok is reflektorfénybe kerültek.

 

 

  • Digitalizáció térnyerése: A 21. században egyre nagyobb hangsúlyhoz jut a szolgáltatásokkal kapcsolatban a megfelelő ügyfélélmény kialakítása. A hazai privátbanki ügyfélkör demográfiai összetétele miatt eddig ennek hatása csak minimális mértékben volt megfigyelhető a magyarországi szolgáltatóknál, hiszen ügyféloldalról sem merült fel erre különösebb igény. A várakozások szerint azonban hamarosan megnövekedett digitális igényekre számíthatnak majd a szolgáltatók, hiszen hazánkban is megkezdődött a családi vállalatokon belüli generációváltás. Színre lép a NextGen.
  • Generációváltás: Az exkluzív digitális ügyfélélmény megteremtésén túl számos további igény is megjelenhet majd az új generációs ügyfélkör részéről, amire a privátbanki tanácsadóknak és szolgáltatóknak megoldást kell tudniuk biztosítani. Ilyenek lehetnek például a fenntartható befektetés kérdése, valamint a többgenerációs vagyonok megjelenése is, ami miatt a CEE régióban a Multi-Family Office Service elterjedésére is számítani lehet majd.
  • FinTech megjelenése: A világ FinTech lázban ég. Szinte naponta lépnek a piacra különböző FinTech cégek ígéretes pénzügyi innovációkkal. Vajon mindez miként hat majd az exkluzív pénzügyi szolgáltatásokra? A FinTech szektor standardizált, passzív szemléletű vagyonkezelési szemlélete és a klasszikus vagyonkezelők aktív vagy diszkrecionális szemlélete között ugyanis heves összecsapás várható, aminek még nem tudni melyik fél lesz a nyertese/vesztese.
  • Aktív- és passzív portfóliókezelés jövője: Ügyféloldalról szintén óriási kihívást jelent majd eldönteni, hogy az aktív vagyonkezelés vagy a passzív befektetési szemlélet képes hatékonyabb választ adni a jövőbeli piaci eseményekre. A portfólió menedzserek és pénzügyi elemzők mindenesetre az diszkrecionális vagyonkezelés mellett teszik le a voksukat, ami véleményük szerint célravezetőbb lehet alacsonyabb kamatkörnyezetben és volatilis piacon.

+1 Inflációs várakozások: Néhány elemző és szakember arra hívja fel a figyelmet, hogy hosszútávon inflációs veszély közeleghet, ami alapjában változtatná meg a piaci szereplők hozzáállását. 

Ennek jelentőségét gyakran a tanácsadók és az ügyfelek is lebecsülik, hiszen a jelenleg aktív generációk közül egyik sem élt még át hasonlót. Hazánkban a szocializmus évtizedei alatt manipulált volt az infláció, a rendszerváltás óta pedig – néhány év kivételével – csökkenő trend volt jellemző. Mindezek ellenére nagyon is valós lehet a veszély, amire feltétlenül cselekvései tervet kell készíteni a portfóliónk tervezése során.