A Private-banking.hu portálon most kétrészes cikkben járjuk körbe a Metaverzum kérdéskörét:
A millenniumi évforduló óta számos, a hollywood-i forgatókönyvírók által korábban megálmodott technológia vált valósággá és a mindennapok részévé, amire filmnézés közben a legtöbben csak mosolyogva legyintettek egyet.
A sort a végtelenségig lehetne folytatni, így egyre több Private Banking ügyfélnek kezd összeállni egy kép a nem is olyan távoli jövőről, ahol a valóság és a digitális világ között nem lesz éles határ.
Vezető beosztású menedzserek, cégvezetők, NextGen-ek, sőt még a konzervatívabb szemléletű korábbi alapítók is a gazdálkodó szervezetek digitális térbe olvadását vizionálják. Nem alaptalanul.
Ha reálisan közelítjük meg a Metaverzum fejlődését, akkor úgy fogalmazhatunk, hogy nemcsak megfogant, hanem már meg is született. Sőt, sokkal korábban elkezd majd felcseperedni, mint azt a legtöbben gondolnák. Az, hogy pontosan mi válik belőle, pedig maguk a felhasználók fogják eldönteni.
Kész azonban sohasem lesz a Metaverzum, folyamatosan változni és fejlődni fog – hasonlóan a mai közösségi médiumokhoz (Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Twitter, stb.), amelyek bár versenytársak, sok tekintetben mégis kompatibilisek egymással és együtt alkotják a globális közösségi médiát.
Íme néhány ma is létező innováció, amely könnyen alapkövét képezheti majd a jövőbeli Metaverzumnak:
Az Earth2 egy alternatív, második Földet épít virtuálisan, ahol már most telkeket lehet vásárolni, majd azokkal spekulálni, kereskedni. Ráadásul a kezdeményezés nem egyedülálló, hiszen több hasonló ötletről érkezik hír, szinte hetente.
E cikk írásakor robbant be például a köztudatba, hogy a világhírű rapper Snoop Dogg Metaverzumban lévő háza mellett több, mint 500.000 amerikai dollárért eladó egy virtuális ingatlan.
Számos cég kifejezetten olyan szolgáltatást kínál, ami a Metaverzumba gyártana virtuális presztízstermékeket - házakat, jachtokat, tengerparti villákat, autókat vagy ruhákat.
A jövő virtuális divatmárkái közül lehet egy a Dressx, ami azonnal megvásárolható, letölthető és virtuálisan hordható ruhakölteményeket kínál a Metaverzum ügyfeleinek, akár egy online randira vagy meetingre is, a kiterjesztett valóságot használva.
A Bitcoin és az Ethereum – habár néha hullámvölgybe kerül – az elmúlt években egyre több magánbefektető, cégvezető és multinacionális vállalat figyelmét keltette fel, mint alternatíva. Bár jelenleg egy kriptovaluta sincs még csak a közelébe se annak, hogy leválthassa a jelenlegi pénzügyi rendszert.
Erre egy kriptovaluta valószínűleg sohasem lesz képes önmagában! Nem úgy egy komplex, digitális és virtuális pénzügyi ökoszisztéma, amihez a készpénz kivezetése után a világ vezető valutái (dollár, svájci frank, euró) ún. „stablecoin”- ként csatlakozhatnak – létrehozva ezzel a kettős bankrendszer és a kriptovaluta-piac hibrid modelljét (bár ez napjainkban csak egy bátor vízió, egyelőre szakmai alapok nélkül).
A művészvilág is valami új küszöbén áll, aminek napjainkban senki sem tudja megmondani a végkifejletét. Annyi azonban bizonyos, hogy egy-egy vagyont érő alkotástól egyre kevésbé várják el, hogy fizikai formában is létezzen. Jó példát jelentenek erre az NFT-k (non-fungible token, magyarul nem helyettesíthető token), amelyeket a modern műtárgybefektetők leginkább kriptovalutákban adnak-vesznek egymás között. Egyesek újabb piaci „lufiként” vagy „őrületként” tekintenek erre a szegmensre, pedig egyre komolyabb tételek kerülnek árverésre.
A Binance NFT toplistáját érdemes megnézni, hogy mennyire nem "játék" ez, hanem valóságos piac.
Hosszú távon valószínűleg elfelejthetünk mindent, amit az online világról eddig gondoltunk. E kijelentés elsőre talán túlzónak és közhelyesnek tűnik, pedig egyáltalán nem az. A Metaverzum ugyanis csak akkor kezd el igazán izgalmas alternatívákat kínálni a felhasználóknak, ha nem csak a meglévő építőkockákból (VR, AR, kriptovaluta, NFT, közösségi média) kezdjük el összerakni a fentebb említett „big picture”-t, hanem teljesen szabadjára engedjük a gondolatainkat.
A legdöbbenetesebb tény a Metaverzum kapcsán, hogy olyan korlátokat oldhat fel az életünk egy részében, mint a tér és az idő. Ez pedig alapjaiban változtathatja meg a jövőben a legtöbb szokásunkat.
A fentiek alapján szinte biztosra vehető, hogy a Metaverzum nyertes cégei és vállalatai busás profitra tehetnek szert a fejlődés során, tehát cégvezetőként, befektetőként és spekulánsként is számos lehetőség nyílik majd a Private Banking ügyfeleknek ebben a szektorban.
Cikkünk második részében felhívjuk a figyelmet a Metaverzum legfontosabb technológiáira és azokra a vállalatokra, akik az innovációkon keresztül a jövő nagy nyertesei lehetnek.