Ennek szellemisége máig megállja a helyét az élet számtalan területén!
Kiváló példa erre társadalmunk vagyonosabb tagjainak közössége, ahol a valódi elismerés megszerzéséhez napjainkban a vagyon mellett, már a társadalmi értékteremtés képességét is fel kell tudni mutatni a tulajdonosoknak és vállalatvezetőknek.
Ennek lehet egyik hatásos eszköze a filantrópia, ami az angolszász országokban - a vagyonkezeléshez hasonlóan - már több évszázados történelemmel rendelkezik.
A filantrópia eredeti jelentése jótékony emberszeretet vagy emberbaráti érzés. Filantrópnak tehát az a személy tekinthető, aki a társadalmi ellentétek okozta nehézségek (például: szegénység, kilátástalanság) leküzdésének támogatását tűzi ki célként.
A filantrópiáról már a híres görög filozófus, Platón is említést tesz kézirataiban, viszont az általunk ismert szellemiségét a középkori feudális társadalmak széthullása és a XVI. század társadalmi változásai hívták életre, ahol óriási igény volt a jótékonykodásra.
A XIX. századig a jótékonykodás kimerült az alamizsnák és egyéb (általában) pénzbeli juttatások adásában, ami sajnos csak felületesen és rövid távon volt képes kezelni a társadalmi problémákat. A filantrópok részéről tehát egyre nagyobb igény mutatkozott olyan megoldások iránt, ami hosszú távon is képes pozitív hatást kifejteni a rászorulók életére.
A XX. századra a filantrópia teljesen megváltozott és a korábbi pénzbeli juttatások mellett egyre nagyobb hangsúlyt kezdett el helyezni az oktatásra, az emberi jogok kérdésére és a szellemi tőke globális támogatására.
Az alapítványokba szerveződött filantrópok rájöttek, hogy leginkább úgy segíthetnek a társadalom elesett tagjain, ha a tudásmegosztásra helyezik a hangsúlyt a jövőben. Mivel a modell sikeresebbnek bizonyult a korábbiaknál, így ez az új szemlélet előreláthatólag a XXI. században is megállhatja majd a helyét.
Az elmúlt évek statisztikáit szemügyre véve bizonyosan kijelenthető, hogy egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik a filantrópia iránt világszerte, keresleti (támogatást kereső szervezetek) és kínálati (filantróp alapítványok) oldalról is.
A leginkább támogatott szervezetek az egyházak, az oktatási intézmények, emberi jogokért küzdő civilek és az egészségügyi alapítványok. Egyes becslések szerint a támogatások összegének mértéke is évről évre növekszik és az Egyesült Államokban már meghaladja a GDP (Bruttó Nemzeti Össztermék) 2 százalékát.
A filantrópia növekvő népszerűségének oka, hogy alkalmazásával a filantrópok és a társadalom egyszerre nyer, hiszen egy „win-win” szituáció alakul ki a felek között.