Szellemi vagy fizikai fogyatékosság, súlyos krónikus betegség vagy éppen hallás és látássérülés – tényezők, amelyektől egy pénzügyi szolgáltató ügyfele sokkal sebezhetőbbé vagy kiszolgáltatottabbá válhat egy átlagos kliensnél.
Szigorú szakmai szempontokat figyelembe véve e kiszolgáltatottság és sebezhetőség gyakorlatilag extra pénzügyi kockázatként jelenik meg a prémium- és privátbanki ügyfelek szempontjából, amit definiálni és kezelni szükséges és amire világszerte egyre több privátbanki szolgáltató, pénzintézet és pénzügyi szervezet hívja fel a figyelmet.
A pénzügyi kiszolgáltatottság vagy sebezhetőség oka, valamint mértéke rendkívül sokféle lehet. Ráadásul sokkal több prémium- és Private Banking ügyfelet érinthet, mint azt korábban a pénz- és tőkepiac szereplői, vagy akár maguk az ügyfelek gondolták.
Sőt, a fenti tényezők akár egyszerre is fennállhatnak, még nagyobb kockázatot jelentve ezzel egy pénzügyi szolgáltató ügyfelének. Ráadásul a Private Banking státusszal járó magas vagy extra magas likvid vagyon csak tovább fokozza a kérdés relevanciáját.
Magyarország esetében is igaz, hogy sokkal több vulnerable client lehet, mint azt elsőre gondolnánk. Sőt, sok esetben sem a szolgáltatók, sem maguk az ügyfelek nem tudják, hogy a szolgáltatás során milyen hátrányokat szenvedhet el a kliens. Íme néhány elgondolkodtató adat:
A vulnerable client témája szerencsére egyre inkább a hazai- és nemzetközi szakemberek látókörébe kerül, így mind több szolgáltató gondolkodik el azon, milyen módon lehetne segíteni a kiszolgáltatott és sebezhető ügyfelek ügyintézését. De vajon mit tehetnek a privátbanki szolgáltatók?
A Private Banking szolgáltatóknak elsődlegesen fel kell mérniük az országukra, valamint meglévő és a jövőbeli ügyfélkörükre jellemző kockázatokat.
A kockázatok felmérése után érdemes stratégiai szinten foglalkozni a vulnerable client kérdésével és az egyes ügyféltípusok számára előre definiált alternatívákat, esetleg speciális tudással rendelkező tanácsadókat (jelnyelv, pszichológiai ismeretek, stb.) biztosítani a Private Banking tanácsadás során.
Szolgáltatói-, ügyfél- és hatósági oldalról is mindenkinek az a legfőbb érdeke, hogy a vulnerable clienteket érintő mechanizmusok minél transzparensebbek legyenek.
Szolgáltatói oldalról érdemes akár külső szakértőket vagy szervezeteket is bevonni, amelyek közül a legtöbb non-profit, így tiszteletdíj nélkül is szívesen ellátják értékes tanácsokkal a pénzügyi szolgáltatókat.
---
Mivel a vulnerable client iránti érdeklődés még csak mostanában került fókuszba a hazai pénzügyi szolgáltatóknál, ezért most a legfontosabb feladat, hogy a piaci szereplők (ügyfelek, szolgáltatók, szervezetek) megfelelő figyelemmel, türelemmel és érdeklődéssel legyenek egymás iránt, ez garantálhatja ugyanis hosszú távon, hogy a sérülékeny és kiszolgáltatott ügyfelek minél jobb minőségű szolgáltatásban részesülhessenek.