A ChatGPT esete egy hazai Private Banking ügyféllel
Mi az a ChatGPT?
2023 első negyedévének egyik médiaszenzációja a ChatGPT, az OpenAI mesterséges intelligencia kutatóintézet által kifejlesztett chatbot. A fejlesztés komolyságát jól mutatja, hogy a projekt mögött olyan ismert neveket találunk szakmai támogatóként, mint Elon Musk (OpenAI alapító) vagy éppen Bill Gates (az OpenAI felhőszolgáltatója a Microsoft).
Private-banking.hu interjú a ChatGPT-vel
Világszerte több interjú készült már a ChatGPT-vel és a visszajelzések szerint sokkal jobban működik, mint azt a tesztelők várták. Így arra gondoltunk, hogy pénzügyi témában is próbára tesszük a világ legismertebb AI technológiáját – humor nélkül, komolyan véve az interjút, mintha egy igazi szakember véleményét kérnénk ki Private Banking ügyfélként.
Hogy emeljük a tétet tettük mindezt magyar nyelven, hiszen a képzeletbeli Private Banking ügyfélnek is jár az anyanyelvi kommunikáció kényelme.
ChatGPT kapcsolatfelvétel, bemutatkozás
A mesterséges intelligencia visszaköszönt és illedelmesen, jó magyartudást feltételezve feltette a releváns kérdést.
A Private Banking ügyfél inflációs félelme
A ChatGPT-t a képzeletbeli ügyfél nevében a hazai inflációról kérdezzük, amelyre meglepően jó választ kapunk. A beszélgetőpartner felhívta a figyelmet az eszközosztályok közötti földrajzi diverzifikáció és a többféle devizakitettségű befektetési portfólió előnyeire.
Klasszikus kérdés - helyes válasz
Érdeklődőként feltettük a klasszikus, egzakt módon megválaszolhatatlan kérdést, amire a legtapasztaltabb Private Banking szolgáltató is csak egy helyes válasz adhat és ezt a ChatGPT is helyesen tudta.
Közölte velünk, hogy a "legjobb befektetés" nem létezik, hiszen a választás minden esetben az ügyfél pénzügyi céljaitól és kockázati preferenciájától függ.
A ChatGPT-nek sincs jósgömbje
Megkérdeztük a mesterséges intelligenciát, hogy véleménye szerint melyik a legjobb részvény hosszú távú befektetésre. A válasz itt kicsit ködösebbre sikerült, mint a három korábbi, de alapvetően nem szegte meg a szakma szabályait.
Még egyszer felhívta a figyelmet a diverzifikációra és a személyes tanácsadás relevanciájára, ha nem tudnánk dönteni a befektetések kapcsán.
A reálhozamok kérdése
Igényünkre, miszerint a legfontosabb célunk a reálhozam elérése ismét kissé ködösebb választ kaptunk a vártnál. Harmadszor is előkerült a diverzifikáció és egy zavaros okfejtés is érkezett az időhorizont, kockázat, eszközosztályok összefüggésével kapcsolatban.
Szarvashibát még mindig nem vétett a ChatGPT, de az "ügyfélélmény" határához érkeztünk, ezért témát váltottunk.
Kérdés az ingatlanbefektetésekről
A részvények után egy másik, korábban a ChatGPT válaszában ajánlott eszközosztály felé fordultunk, jelezve, hogy érdeklődünk az ingatlanbefektetések iránt is. A szakmai minimum itt is megérkezett a válaszban, de a korábbiakhoz hasonlóan éreztük, hogy kezdünk az ChatGPT pénzügyi tanácsadás szakmai lehetőségeinek határához érkezni.
Pénzügyi tanácsadót, de honnan?
Kívácsiságunk azonban még nem volt kielégítve, ezért újabb fordulatot véve más irányba tereltük a szakmai beszélgetést. Privát bankár után kezdtünk el puhatolózni, hátha kipréselünk valami konkrétumot a ChatGPT-ből. A válasz objektív, releváns és szinte minden igényt kielégítő volt.
Már az első pontban definiálni tudta a mesterséges intelligencia a banki tanácsadó és a private banking szolgáltató közötti különbséget, ami pozitív meglepetés volt. Alapjában véve pedig mindhárom ajánlás szakmailag megfelelő volt, mert egy alapkezelőt megkeresve is jó helyre kerültünk volna valós érdeklődés esetén.
Külön pont jár azért, hogy felhívta a rendszer a figyelmet a referenciák ellenőrzésére és az összehasonlítás fontosságára, vagyis arra, hogy több szolgáltatótól is érdemes ajánlatot kérni.
Infók az állampapírpiacról
Rákérdeztünk a ChatGPT véleményére a hazai állampapírok kapcsán is, ahol ismét megállta a helyet az OpenAI fejlesztése.
Kicsit mélyebben is elkezdtünk belekérdezni a szakmai részbe, kíváncsiak voltunk vajon tud-e részletesebben érvelni a ChatGPT a témában. Meglepődtünk, mert képes volt rá, bár kissé érezhető volt, hogy ismét a szakmai tudás határait feszegettük.
A megszokott, szokásos kockázatvállalási hárítás sokadjára is belekerült a válasz végébe.
Naná, hogy rákérdeztünk a forintra
A forint jövőjével kapcsolatos becslési igényünket úgy hárított a rendszer, amit a legprofibb tanácsadó is megirigyelne. Általános, óvatos választ kaptunk az árfolyamról, viszont mindent kielégítő, korrekt tájékoztatást a tényezőkről, ami alapján magunk becsülhetjük meg a jövőbeli árfolyamokat és trendeket.
Ezt gondolja a magyar gazdaságról a ChatGPT
Utolsó szakmai kérdésként érdeklődtünk Magyarország gazdasági kilátásairól. Ettől a kérdéstől féltünk a legjobban, nehogy lerombolja bennünk az eddig felépített pozitív összképet a ChatGPT pénzügyi objektivitásáról.
A válasz azonban szintén pozitív meglepetést okozott. A válasz objektívre sikerült: viszonylag stabil gazdaságról, alacsony munkanélküliségről, de magas inflációról és politikai feszültségekről kaptunk tájékoztatást, ami végülis igaz nagy vonalakban, befektetői szempontból.
Konklúzió a ChatGPT-ről
Maga a technológia fantasztikus, most először éreztük úgy magunkat egy AI kapcsán, mintha a "vonal másik végén" tényleg ülne valalki.
Ugyanakkor sokszor érezhető, hogy az adatok betápláltak és adatbázisszerűek. Többször is ugyanazt a választ kaptuk a különböző kérdésekre.
Pozitívum, hogy a ChatGPT képes különbséget tenni egy Private Banking szolgáltató és egy normál bank ügyfele között, és igazi szarvashibát akkor sem csinált a rendszer, amikor kissé belezavarodott a válaszba.
Szóval, minden elismerésünk az Elon Musk és Bill Gates által is támogatott fejlesztőcsapatnak.
További kérdések és válaszok (szubjektív):
- átveszi valaha egy privát bankár helyét a robot tanácsadó? Aligha, de inkább biztosan soha.
- érdemes Private Banking ügyfélként használni a ChatGPT-t? Abszolút igen, de nem pénzügyi tanácsadásra!
- része lesz a Private Banking szolgáltatásnak a mesterséges intelligencia? Már most is az, Big Data elemzés, adatvizualizáció és egyéb téren rengeteget segíthet a privát bankároknak és az ügyfeleknek is. A trend pedig a jövőben is erősödhet back office vonalon.
Búcsú, köszönet, pro és kontra